|
Nom del tràmit |
Servei integral de protecció de l'habitatge (SIPH): Sol·licitud d'assessorament
|
Què és i per a què serveix? |
És la sol·licitud per rebre informació i assessorament del Servei integral de protecció de l'habitatge (SIPH) sobre les diferents opcions d'intermediació i ajuts disponibles per evitar la pèrdua de l'habitatge habitual. L'assessorament i possible intermediació es presta en matèria hipotecària, de lloguer o de lloguer social obligatori.
Servei integral de protecció de l'habitatge (SIPH) és un servei gratuït que es presta en col·laboració amb la Diputació de Barcelona i l'Agència d'Habitatge de Catalunya. Dóna informació sobre les opcions que hi ha per afrontar els problemes de pagament de l'habitatge (hipoteca o renda de lloguer) i per redreçar la situació. D'acord amb les circumstàncies particulars de la persona s'ofereix assessorament personalitzat sobre les diverses mesures o alternatives de resolució de la seva situació. Si és el cas, el SIPH negocia amb les entitats financeres perquè acceptin les propostes de solució acordades.
|
Qui ho pot demanar? |
Persones empadronades a Mataró en risc de perdre el seu habitatge habitual. En concret:
- Persones hipotecades propietàries d'un únic habitatge, que utilitzen com a residència habitual, que es troben en dificultats per pagar el préstec o crèdit hipotecari o que preveuen que no el podran pagar en el futur.
- Persones arrendatàries que es troben en risc de perdre el seu habitatge ja sigui per dificultats per fer front a la renda de lloguer, dificultats per renovar el contracte o altres situacions.
- Persones avaladores en risc de perdre el seu habitatge principal per impagament dels préstecs o crèdits avalats.
- Persones que han rebut notificació d'inici d'un procediment d'execució hipotecària de l'habitatge habitual.
- Persones que han detectat qualsevol clàusula abusiva en els seus contractes de préstec o crèdit hipotecari.
- Persones en risc d'exclusió residencial que han transmès el seu habitatge per compensar el deute hipotecari o que estan a punt de perdre'l per un procediment judicial.
- Persones en situació de sobre endeutament per deutes derivats d'una relació de consum, provocada per causes sobrevingudes. Especialment si són: deutes d'habitatge, deutes amb múltiples creditors, deutes com a conseqüència de romanents d'altres préstecs hipotecaris.
- Persones que es troben en algun dels supòsits per acollir-se a un lloguer social obligatori.
|
En quines dates es pot fer? |
Sempre
|
Com i on es pot fer? |
- Preferentment per internet, amb identificació electrònica
- Personalment a l'Oficina Local d'Habitatge, sol·licitant cita prèvia - Personalment a les oficines del Servei d'Atenció Ciutadana, sol·licitant cita prèvia
|
Quins documents s'han de portar? |
Per sol·licitar l'assessorament inicial, el formulari de sol·licitud en model normalitzat.
Serà necessari presentar la següent documentació en funció de la tipologia de recurs al que es pugui accedir
- En el cas de deutes o dificultats per préstec hipotecari o de crèdit:
- Document d'identitat de la persona sol·licitant
- Escriptura de compra de l'habitatge
- Escriptura de préstec o crèdit hipotecari
- Document d'estat del préstec o crèdit
- Últim rebut pagat del préstec
- Justificant d'ingressos de tots els membres de la unitat familiar (nòmines dels darrers tres mesos)
- Si és el cas, notificació de l'entitat financera de reclamació de mediacio prèvia a l'obertura d'un procediment judicial
- Si és el cas, notificacions judicials
- Si és el cas, altres documents o acords amb afectació econòmica o sobre l'habitatge, com per exemple acords de separació o manutenció.
- En el cas de deutes o dificultats per lloguer:
- Document d'identitat de la persona sol·licitant
- Contracte de lloguer
- Document d'estat de pagament de les quotes de lloguer
- Últim rebut pagat del lloguer
- Justificant d'ingressos de tots els membres de la unitat familiar (nòmines dels darrers tres mesos)
- Si és el cas, altres documents o acords amb afectació econòmica o sobre l'habitatge, com per exemple acords de separació o manutenció.
- En el cas de dificultats derivades per temes de consum (clàusules abusives, etc)
- Document d'identitat de la persona sol·licitant
- Escriptura de préstec o crèdit hipotecari
- Reclamació prèvia de clàusules abusives presentada al servei d'atenció al client de l'entitat financera
- Últim rebut pagat del préstec o crèdit hipotecari
- Justificant d'ingressos de tots els membres de la unitat familiar (nòmines dels darrers tres mesos)
- Notificació de l'entitat financera de reclamació de mediació prèvia a l'obertura d'un procediment judicial
- En el cas d'accés al sistema de Lloguer Social Obligatori
- Document d'identitat de la persona sol·licitant
- Justificant d'ingressos de tots els membres de la unitat familiar (nòmines dels darrers tres mesos)
- Notificacions judicials
- Declaració responsable de compliment de requisits per al Lloguer Social Obligatori
|
Quant temps triga la resposta? |
La concertació de cita per a l'assessorament es farà en el termini de 15 dies. En casos d'urgència acreditada, el termini serà reduït a 48 hores.
|
Quina documentació es lliura? |
Comprovant de la sol·licitud
|
Altres informacions d'interès: |
Tríptic informatiu del SIPH
|