De conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (TRLRHL) i la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, l’Ajuntament estableix la taxa pels serveis de gestió de residus municipals generats a les activitats.
Amb aquesta regulació es dóna compliment a l’exigència legal d’establir unes taxes específiques, diferenciades i no deficitàries, que permetin implantar sistemes de pagament per generació, és a dir, mecanismes mitjançant els quals els subjectes passius contribueixen en funció dels residus que realment generen i separen selectivament en origen, el que incentiva la seva reducció i separació.
|
- Perquè s’implanta aquest servei?
La gestió de residus municipals a Mataró ve regulada per l’ordenança Ordenança reguladora de la gestió dels residus i de la neteja de l’espai públic de Mataró i dona compliment a la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.
Per facilitar el compliment d’aquesta llei i les anteriors ja derogades , l’Ajuntament de Mataró va posar en funcionament a partir del 7 de gener de 2005, un nou servei de recollida de residus comercials, modificat a partir de l’exercici 2013 i, de nou, 2021 ampliant-ne l’abast.
Totes les activitats tenen el dret de fer ús d’aquest servei municipal sempre que generin residus definits com a domèstics o comercials, segueixin les directrius de prestació del servei establertes per l’Ajuntament i abonin la corresponent taxa.
La persona titular de l’activitat generadora de residus domèstics i/o comercials ha de:
- Mantenir els residus en condicions adequades d’higiene i seguretat mentre els posseeixi.
- En cas de disposar d’elements de contenització (bosses, cubells, bujols o contenidors), utilitzar-los adequadament per tal d’allargar la seva vida útil i fer-se càrrec, si s’escau, de la seva neteja.
- Lliurar els residus en condicions adequades de separació per materials, tant si el productor utilitza el servei municipal com si l’assumeix personalment a càrrec d’un gestor privat autoritzat.
- Lliurar a l’Ajuntament la informació de la generació de residus, indicant el nombre de fraccions que genera i el pes o volum, per determinar si l’activitat es considera assimilable a la generació domèstica o gran productor de residus. Aquesta informació cal lliurar-la en el moment de donar d’alta l’activitat, en cas que es produeixin modificacions, i en qualsevol moment en que l’Ajuntament la requereixi.
- És obligatori?
- Són serveis municipals de recepció obligatòria la recollida, transport i tractament dels residus generats als comerços, serveis, indústria i per qualsevol activitat, assimilables a domèstics que no es generen com a conseqüència de l’activitat pròpia. Són serveis municipals complementaris, susceptibles de ser prestats pel sector privat –autoritzat per a la prestació del servei, en els termes previstos a la normativa vigent en matèria de residus– la recollida, transport i tractament dels residus municipals generats pel comerç, serveis, indústries o qualsevol activitat com a conseqüència del desenvolupament d’aquesta, segons l’establert a la Llei 7/2022.
- Els titulars d’activitats que desitgin utilitzar un sistema de gestió dels residus diferent de l’establert per l’Ajuntament, estan obligats a acreditar que tenen contractat amb un gestor homologat per l’Ajuntament per la gestió dels residus que produeixi l’activitat corresponent, ja sigui per una o vàries de les fraccions que genera. Aquesta acreditació s’haurà d’efectuar, en el termini d'un mes a comptar des de l’inici de l’activitat generadora del residu. Per a exercicis successius, aquesta acreditació s’haurà de presentar abans de l’1 de febrer de cada any.
- Quines opcions teniu?
- La recollida dels residus assimilables al domèstics es realitzarà obligatòriament pels serveis municipals . Respecte els residus fruit de l’activitat
- Acollir-vos al Servei de Recollida de Residus de l'Ajuntament de Mataró Rebreu el servei definit i pagareu les tarifes aprovades anualment.
- No acollir-vos explícitament al Servei de Recollida de Residus de l'Ajuntament de MataróHaureu d'acreditar que gestioneu els vostres residus a través d'un gestor autoritzat per l'Agència de Residus de Catalunya i homologat per l'Ajuntament (Consulta dels gestors de residus homologats per l'Ajuntament), quedant subjecte al servei municipal per la fracció no autogestionada i els residus considerats assimilables a domèstics.
- Com s’han calculat aquestes taxes?
- El principi bàsic que s'ha utilitzat ha estat que tothom pagui d'acord amb la tipologia de residus que generi i, en els casos amb recollida porta a porta d’una o vàries fraccions, en funció de la separació de residus entregats al servei municipal.
Per tal de garantir aquest principi:
- S’han analitzat les activitats econòmiques que es desenvolupen a la nostra ciutat i s’han classificat en funció de la seva tipologia i superfície ocupada, així com les aportacions de els activitats que ja estan participant en la recollida porta a porta.
- S’ha determinat el cost de recollida i tractament, així com ingressos que se’n poden derivar, que per a l'Ajuntament té aquest servei aplicat a cadascuna de les fraccions residuals.
- S'ha definit el servei que oferirà l'Ajuntament, segons tipologia d’activitat i zona en la que es troba.
- S’ha calculat el cost associat a cada tipologia d’activitat i model de recollida.
- Quan pagaré la liquidació del servei?
- D'acord amb allò que estableixi el Calendari Fiscal que cada any aprova l'Ajuntament.
- Puc canviar l’assignació de grup de generació de residus ( grup de tributació) on m'ha inclòs l'Ajuntament?
- El nou grup es determina en funció del tipus d’activitat i de la superfície del local, així com de la tipologia de servei que s'efectua. Si no hi esteu d'acord podeu presentar una comunicació de discrepàncies
- Si m’autogestiono totes o alguna de les fraccions totes o alguna de les fraccions de residus que genero, què he de fer?
- Tots aquells contribuents que gestionin per si mateixos la recollida selectiva de totes o alguna de les fraccions residuals que generen mitjançant gestors autoritzats per l'Agència Catalana de Residus de la Generalitat de Catalunya i homologats per l'Ajuntament de Mataró, hauran d'acreditar anualment davant l'Ajuntament que tenen contractat amb un gestor autoritzat la recollida, tractament i eliminació dels residus que produeixen. Aquesta acreditació es presentarà abans de l’1 de febrer de cada any.
- En el cas que no s'acrediti aquesta autogestió dels propis residus l'Ajuntament entendrà que el titular de l'activitat objecte de tributació s'acull al servei municipal.
- En el cas d'acreditar que es gestiona mitjançant gestors privats autoritzats i homologats la totalitat de les fraccions residuals generades, només estarà subjecte al pagament de la quota base per als residus assimilables.
- Si s'acredita gestionar alguna/es fraccions residuals, la tarifa corresponent al servei es reduirà en aquella fracció de residus de la que s'acrediti la seva gestió particular.
- Quina documentació cal presentar per acreditar la gestió privada?
El model aprovat per l’Ajuntament, on consti les següents dades:
- Dades identificatives del productor, descripció de l’activitat, superfície.
- Especificació de per quina o quines fraccions de residus fan ús d’un gestor privat.
- Dades del gestor.
A aquesta declaració s’adjuntarà la següent documentació:
- Contracte entre productor/posseïdor i gestor privat, que acrediti que la totalitat del residus generats es recullen i gestionen separadament.
- Justificant de la homologació del gestor de residus.
- Fulls de seguiment (albarans, factures) que acreditin el lliurament dels residus del productor/posseïdor al transportista per portar-los fins el gestor.
- Justificant de recepció dels residus lliurat pel gestor al productor/posseïdor en el moment de la seva recepció.
La declaració anterior juntament amb la documentació adjunta s’hauran de presentar, cada any, a aquest Ajuntament, abans de l'1 de febrer.
- Si comparteixo local amb altres contribuents, què he de fer?
En locals compartits per més d’un subjecte passiu que generin el mateix tipus i quantitat de residus, la tarifa aplicable a cadascun serà el resultat de dividir la tarifa final pel nombre de subjectes passius que comparteixin el mateix local. A aquests efectes caldrà sol·licitar-ho mitjançant escrit signat per tots els subjectes passius on consti aquesta circumstància i indicant la superfície total del local i el nombre de subjectes passius que el comparteixen. La variació tindrà efectes per l’exercici següent, sense que en cap cas tingui efectes retroactius.
- Hauria de pagar dos rebuts: pels residus generats com activitat i pels generats com a habitatge si realitzo l'activitat en el meu domicili particular?
No, només es tributarà en concepte de residus generats com a activitat.
- On puc adreçar-me es cas de dubte?
Podeu contactar-nos a través de la Bústia Ciutadana. Si sou una persona física (autònom) també podeu adreçar-vos a les Oficines d'Atenció i Assistència a la Ciutadania
|